Nylig fikk jeg en robot med navnet Cubetto. Det er en smilende trerobot, som programmeres med et kontrolpanel.
Her får barna muligheten til å lære seg grunnleggende programmering på en leken og tydelig måte.
Jeg har hatt roboten fremme i frileken. Sammen med gjengen min, har vi blitt kjent med Cubetto. Slik får barna roboten til å kjøre:
Bestemme seg for hvor roboten skal kjøre.
Legg kodebrikker i den rekkefølgen på kontrollpanelet
Trykk på "GO"
Kodebrikker som følger med, er i ulike farger. De har også et forskjellig mønster, som er fint for svaksynte. Her kan man føle seg frem med fingrene på hva som går rettfram - venstre og høyre.
På kontrollpanelet er spor i treplata, slik at man kan føle seg frem til hvor brikkene skal settes ned.
Akkurat dette ønsket jeg å prøve. Men siden det er vanskelig å leke svaksynt, ble det skjerf foran øynene og " blinde" barn.
Det første barnene måtte gjøre, var å føle seg frem til roboten og magnetklosser, som var i rutefeltet. I slutten av rekken med magnetklossene, var det en diamant.
Barna telte klossene pluss diamanten, som lå etter hverandre. Da kom de frem til at det var 5 ruter rett frem, for å finne diamanten.
Tilslutt var det å finne de riktige pilene. Her startet de med å finne det lille hukket bak på klossen.
Må si at jeg blir jo imponert over hvor gode de er til å føle seg frem til riktige brikker. Etterpå var det finne frem på kontrollpanelet og for å sette brikkene på plass. Tilslutt var det å trykke på "Go"
Jeg syntes det er gøy å se når de sitter med brikken i hånden og roper ut " Ja, denne er det" Gliser barna.
Roboten Cubetto kjører 15 cm pr brikke, så her kan vi blande Bee-Bot/Blue-Bot sammen med den. Og ja, de har samme smil også.
Vi er i gang med å bygge Kardemommeby 2.0 for bie gjengen. Så her er vel Cubetto blitt tilkjent det ærefulle oppdraget som trikken i Kardemommeby. Se Kardemommeby 1.0
Som vi gleder oss.
Filmsnutt:
Comments